söndag, februari 18, 2007

Jante, Kapuscinski och bloggen

Såg nyss en dokumentär om journalisten och författaren Ryszard Kapuscinski. Under sitt journalistliv rapporterade han från i stort sett hela världen om allsorts krig och ett helt gäng revolutioner. I journalistiken fick han dock inte utlopp för sitt kreativa skrivande vilket gjorde att han samlade på sig en hel jäkla massa upplevelser och nyanser från alla världens hörn. Det blev till slut ett gäng böcker av det.

Han hade saker, viktiga saker, att berätta.

Vem fan är jag och vad i helvete rättfärdigar denna och troligtvis ungefär 97 % av alla andra bloggar? Vad har jag gjort och vad har jag upplevt? Vad har du gjort och vad har du upplevt?

I jämförelse - ingenting.

Härmed slår jag ett slag för jante - håll för fan käften om du inte har något av värde att förmedla. Vilket förstås gäller mig med.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu börjar det likna nåt.

Anonym sa...

jag vill bara påminna om tv-avgiften. :P det lät som nåt från svt du vet..

Anonym sa...

Ehh, jag kollade den hos en kompis...som sålde tv:n direkt efter...ehh... ;-)

//Kandidat Skarpsvärd

Anonym sa...

Då är det officiellt att ALLA som säger sånt där LJUGER! Bra, då kan jag säga det i telefonen när jag ringer folk, haha..