onsdag, mars 29, 2006

Hönan eller ägget - Vad var egentligen först?

En sak har upprört, nä, gjort mig småförbannad i rätt många år nu. Höjden på toalettpappersbehållarna (TPB).

Hur fan tänker man när man sätter upp dem på väggen ungefär 75 cm från golvet? Det finns säkert någon sorts regel för det här och byggarbetare, eller de som helt enkelt är TPB-montörer måste således förhålla sig till denna. Detta gör dessa personer oskyldiga i sammanhanget, men de som stiftat lagen/regeln måste vara kvinnor eller helt enkelt imbecilla, icke uteslutet att det kan vara samma sak. Nå.

Så här, jag är snubbe och kissar stående (vilket är en av de största fördelarna med att vara man för övrigt). Jag är också en snubbe som gillar att torka av min kissanordning efter att den fyllt sitt syfte för stunden. Då brukar jag föredra papper. Papper finns vanligtvis i en TPB som är fastsatt på väggen. Dessa brukar jag sikta mot (nej, inte med kisset) för att rycka åt mig en bit papper, och ja, avlägsna fukten. Problemet är dock att dessa jävvla TPB:er nästan alltid är fastsatta, från min ståndpunkt vid kissning, snett bakom mig i knähöjd, eller liknande. Pappersbitarna tas i regel från undersidan av TPB:n vilket gör att höjden på det icke så hållbara papperet är på ungefär 50 cm höjd. Fipplandet är totalt - hålla koll på kissanordning för att inte fukta ner byxor samtidigt som man ska greppa papper som lätt går sönder.

"Män kan inte göra två saker samtidigt."
...säger säkert kvinnor i kör och skrattar sedan med en hand på magen.

TPB:na är såvitt jag förstår alltså placerade så att en sittande toalettgäst skall kunna roffa åt sig papper på ett smidigt och lätt sätt. Jag är 183 cm lång. Mina armar är på ungefär 100 cm höjd när jag står upp och de hänger utefter sidan på min kropp. Ni förstår problemet. En stående (moi + majoriteten av alla män) är alltså inte tilltänkta för denna sorts aktivitet. Detta leder ju naturligtvis till att man (säkert många män som är med på resonemanget om de nu inte vågar erkänna) helt enkelt hoppar över fuktavlägsningsproceduren och kör ett lätt spastiskt ryck istället. Fresh. Eller inte.

"Kisschock - män torkar inte snasen efter toabesök"
...skulle kunna vara en löpsedel på någon kvällsblaska i Sverige. Det är säkert så här på många håll i landet. Många kvinnor tycker säkert att detta är äckligt och föreslår således direkt en sittande kisställning - läs parentesen i stycke tre igen.

Enligt mina beräkningar skulle dessa problem kunna lösas genom att placera TPB:er ungefär 40-50 cm högre upp på väggarna vilket skulle underlätta för oss stående män avsevärt. Detta skulle inte heller göra proceduren för sittkissare desto svårare, man når rätt högt sittande på en toastol. För att sno begrepp från en viss Grunig; en win-win situation uppstår.

Hönan - alla män är äckliga och torkar inte snasen efter toabesök
Ägget - TPB:s placering omöjliggör snastork efter toabesök

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hahaha första gången jag faktiskt skrattar när jag läser din blogg! ;) Bra baby, bra!

Stoffe sa...

Härligt faktaspäckat (tack för din öppenhet...) resonemang om ett allvarligt missförhållande på sanitetsanläggningarna! För att lägga lök på laxen skulle jag vilja fråga vem som har (inte) har tänkt på vilket jävla sätt med placeringen av TPB:er på handikapptoaletterna på JMG och säkert många andra ställen. Där sitter de på otryggt avstånd från kakeltronen utom räckhåll för oss som inte har vunnit VM i att vara lång eller har en benstomme av gummi. Visst finns TPB:er på räckena bredvid stolen som utformarna tydligen avsåg att gardera med. Så långt fint. Problemet är bara att det ofta är mycket tomt på dessa TP-rullar. Min fråga är lika naturlig och enkel som resten av den här diskussionens ämne: Vad gör en handikappad person, som det här rummet trots allt är utformad till förmån för, alla de gånger det inte finns TP i hållaren på räcket?
Fuktar handflatan, blundar och biter ihop eller?
Nej, den enda chansen är nog att redan innan dra ut ett skitlass från den avlägsna TPB:n och bunkra upp med det i knät.

Låter jag upprörd? Bra, det är ju ett viktigt ämne!

Anonym sa...

Hahahhhaahaa det var kul, och valdigt tanktvart, broder.

playwood sa...

Jag är helt och hållet på din sida. Det värsta är att man inte tar tag i det hemma hos sig själv, där den infriar dina förväntningar av vart pappershålllaren ska sitta.

Anonym sa...

Ok, nu börjar man se dom första tendenserna till hjärnskador efter flytten till baksidan. ;-)

Klart du måste torka dicken när du varit på muggen, fräsch föfan! iof duschen spolar väl av det mesta ;-)

3 dagar kvar!
www.30k.se

//Morrissey