söndag, april 01, 2007

Domedagen

I brist på bättre fantasi måste man sno rubriker. Well.

Jobbade som vanligt på paletten i går. Café-Eva frågade om hon skulle stänga/låsa ytterdörren när hon gick efter att föreställningen börjat. Nej då, tyckte jag. Och gud vad jag ångrade mig när en skata flög in i byggnaden. Det var jag och skatan. Ensamma. Jag VET att han/hon var ute efter mina ögon.

Svetten lackade och jag tog med mig en kudde för att försvara den mig i den kommande ögonpicks-attacken. I 15-20 minuter hade vi en "stare-down". Mitt i ställningskriget kom det en inte så fjollig snubbe som vågade gå i närheten av skatjäveln. Han skulle rädda mig. Trodde jag. Han öppnade en till dörr och tyckte det var nog. Va fan liksom?! 5 minuter "stare-down" till och sen tog jag mod till mig att från utsidan av fönstret skrämma det äckliga djuret att flyga ut.

Efter ungefär en timme hade nerverna krupit under huden igen.

Det som är riktigt tragiskt är att allt detta är sant, och det förstår nog dom flesta som någon gång gått med mig på stan och mött duvpatrullerna. Fy fan för fåglar alltså. Summan av kardemumman: 1. Folk som matar fågeljävlar inom tätbebyggt område borde skjutas alternativt straffas hårt. 2. Fåglar som äter och bebor tätbebyggt område borde skjutas OCH bestraffas hårt. Inte nödvändigtvis i den ordningen...

- - -

På måndag drar jag norrut till det förlovande landet. Skönt att slippa den här jävla sommarvärmen och få uppleva det som egentligen är vår. Agendan för de 12 dagarna i Kiruna/Tornedalen består av skoterkörning, korvgrillning, öldrickning och bastubadande. Inte nödvändigtvis i den ordningen. Det går inte att beskriva i ord hur gött det kommer att bli.

- - -

Konstverkandet är en krävande process men snart publiceras något i alla fall...för alla er som väntat tålmodigt. ;-)

16 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe, din fågelfobi är verkligen underhållande!

Anonym sa...

Mmm..väldans...varsågod... ;-)

//Birdman

Anonym sa...

I god norrlandsanda borde du givetvis spatserat hem och hämtat hagelbrakaren för att sedan tvinga frugan laga middag...tror nog du gått och blivit lite "knapsu" av livet på skuggsidan.

Stoffe sa...

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA! Åh, d va ta mig faen - HAHAHAHAHAHA! - det roligaste hittills i år! då skulle du vatt me i helgen då det hängdes vid ett fritidsområde med nån slags fågelkoloni bestående av övervägande skrattmåsar. ett jävla tjatter eller som en vanlig kväll på tv4 helt enkelt! var lite risk att de skulle anfalla grillen men de höll sig i skinnet (fjädrarna).

ta d lugnt me träspriten i saunan nu bara! ;-)

Anonym sa...

Petra har en kompis som också är fågelfobiker. Säger att det värsta är att dom inte har några armar. Att det ser ut som att dom ska ramla omkull.

Anonym sa...

Jag är hemskt ledsen, Tåbbe, och alla ni andra hockeysnubbar där ute...men seriöst, nu får det fan vara nock!

Igår var jag tvungen att sitta uppe halva natten eftersom TV4 flyttat fram sista avsnittet, ever, av en serie pga av…jajemen: Hockeykväll! (ikväll ställs ytterligare ett annat program, på en annan kanal, in pga samma sport.)

VA!?!

Och då var det inte ens direktsändning utan fucking Peter Jihde, nåt annat ljushuvud (”-Ja…öh…nästa gång måste de verkligen tänka på att spela och få in pucken i mål!” Eehh, intellegent analys där, grabben!) samt han den blonda, som ser ut som en otäck docka m helt tom blick, som satt i en studio och PRATADE om hockey!

Och för detta hade allt annat i tablån fått skjutas fram.

Frustration!

Råkar man vara intresserad av tex musik eller motorsport (och då menar jag inte fullständigt intetsägande och ospännande Formel 1 – ”Nu är det bara femhundraelva varv kvar och……ja, Schumacher vinner, igen, as always), vilket inte är en minoritet av befolkningen i Sverige, får man dock finna sig i att man, om man har riktigt tur, får se ngr snabba klipp och utdrag på 20 min ur Rally-VM på tvåan, typ klockan 23.30 var fjärde vecka (jag skämtar inte, och då snackar vi ändå Värmlandsrallyt/högsäsong och ett rätt stort antal svenskar i ledningspositioner) eller kanske veckans konsert typ klockan 17 på en torsdag, eller nåt (enbart klassiskt, by the way).

Hockey och fotboll, däremot, sänds på minst 3 kanaler samtidigt plus 1 radiokanal. Allt annat, om det så skulle utbryta krig i Norge, får liksom vänta. Och som att det inte räckte så skall skiten analyseras i att antal studioprogram efter själva matcherna där inget annat än genomtänkta åsikter som den ovan avhandlas.

Jag förstår mycket väl att det finns ett stort antal individer som finner dessa sporter ytterst fascinerande och kanske tom livsviktiga, men kan vi andra åtminstone få slippa de, i min mening, fullständigt hjärndöda och överflödiga studioanalyserna?
OK att matcherna är direktsända, det känns ju liksom rimligt, men är det verkligen nödvändigt att även Jihdes (m anhang) lätt bajsnödiga rundabordsdiskussioner är det?

Ja, jag är en smula grinig! So kill me!

I övrigt hoppas jag att du haft en jättefin påsk!

Anonym sa...

danne j: Naturligtvis var ju min första reaktion att dra långt bort, men skatjäveln blockerade ju utgången. What to do then, givetvis skyddar man sig med en kudde. Knapsu for life.

stoffe: Utomhus funkar ju alltid "stampet" som gör dom jävlarna rädda och flygande. Inomhus finns inte den valmöjligheten då dom säkert blir rädda och ögon-picks-sugna.

Lasse: Ögon-pickningen är det överlägset värsta med fåglar. Lätt. Flaxandet kommer som god tvåa.

Rally-Kalle: WTF snackar du om? Rally liksom, hallå?! Du fattar ju själv att en sport som är tokstor i värmland (Hajk!!) inte förtjänar mer tid i rutan än den har nu. Frågan jag ställer mig är vars fan reportagen om Interpool Open i Gävle var. Hyffsat startfält med några av dom största biljarddemonerna men så vitt jag vet ingen prajmtajmsändning där inte. DET är en stor skandal. För övrigt så kanske jag är den ende som tycker det är roligare att se/höra folk snacka om hockey på tv än att kolla på själva hockeyn. Det står jag för. ;-)

//Solbrända skoterraggaren

Anonym sa...

STCC, BTCC, Cross, Rally-cross, trail, Speedway...You name it!
Men ngn plats i TV-tablån får det faen inte!

Snooker däremot får, iaf under stora delar av min studenttid, rätt mkt plats på Eurosport. Visserligen nattetid (när man satt uppe och tentapluggade)tillsammans m andra, lite mer udda sporter.
Jag var rätt insatt i Sumo ett tag när jag jobbade med en uppsats. För att inte tala om Fitness, världens kanske mest underliga, och hysteriska gren, näst efter discodans (3 identiska och hysteriskt leende asiatiska män som gör armhävningar på ett lillfinger till uppspeedad marschmusik).

Anonym sa...

Erika: Börja INTE hacka på snooker... ;-)

//Snookrar´n

Anonym sa...

Nä, nä...jag hackar inte, konstaterar bara...

Anonym sa...

Såg just i en blaska att T rex. var en förvuxen höna. Proteinerna i benen var närmast besläktat med höns. Då kan du ju för fan hävda att det inte är en fobi utan en relevant försvarsreflex. Jag menar det är ju sjukt att inte vara skraj för big T. Du är lite känsligare än oss andra. Har kontakt med de ursprungligare skikten. Sheffield coming up. GÔTT ÄR DET

Anonym sa...

Det var väl det jag visste! :-D

//Skägget

Anonym sa...

Fast nu var ju T-Rex pretty utdöd när dina förfäder började knalla uprätt, så det där med "ärvd" rädsla köper jag inte riktigt.

Fast trutar är lite scary, fakriskt. Stora som pelikaner, aggressiva och alltid med läskigt beräknande ödleögon.

Men det är ju en viss skillnad på en trut och en duva.

Anonym sa...

Föresten, är det inte dags för ett nytt blogg-inlägg snart? Tycker det går lite trögt!

Anonym sa...

Trutar är grejer det. För en jävla massa år sen satt jag och fikade på Peterssons fik, uteserveringen på taket. Nån hade ätit grillad kyckling och precis knatat iväg. En rackarns stor trut hade hoovrat omkring i luftrummet ett tag och kom plötsligt in för en sån där Bernhard och Bianca-landning. Ett glufs och hela skråvet var sådär lite havpåtvären nere i halsen på monstret. Snålvattnet alt. magsafterna rann i strömmar ut genom käften på den, så sket han och flaxade(sic) iväg. Ett mästerverk.
Vad gör du på paletten föresten?
Föreställning? Det är väl en tidskrift?

Anonym sa...

Ja, trutar är fan så nära T-Rex.

Men jag har sett Tobbs backa för en duva, och duvor är rätt...harmlösa. Förutom möjligen det faktum att de gillar att bajsa överallt och dessutom är för dumma för att vara rädda för cyklar och människor.

Tobias, var inte ledsen för det här nu, det finns säkert någon stödgrupp du kan gå med i!