söndag, mars 18, 2007

Hög igenkänningsfaktor

"Adaptation" var nästan lite bättre än vad jag kom ihåg. Detta trots att den "ballade" ur i slutet. Skiten med blomknark och liggning mellan den cityslicka kvinnan och en toothless-redneck är inte min favoritdel i rullen.

Det som däremot är bra, rent skitbra, är hur filmen lyckas visualisera den tunga TUNGA prestationsångest som Charlie Kaufman känner. Och det var nog förmodligen det som fångade mig första gången jag såg den. Då höll jag på med uppsatsen from hell och ångesten som då grodde var av C.K.-karaktär. Jag kommer ihåg hur det kändes. Än tydligare kommer jag ihåg hur det kändes att bli av med ångesten. En jävla bra känsla.

Nåväl, krocken var jävligt salt och oväntad. Igen.

Filmen var inte så ogreppbar och svår som jag kom ihåg det.

En annan av mina absoluta favvorullar gick visst också på TV igår - American Psycho. Den orkade jag dock inte se men den är som rolig. Om man nu är på det morbida humöret.

Jaja, har tagit ett beslut om att här på bloggen, inom en inte alltför avlägsen framtid, ställa ut mina konstverk. Hehe. Det ni!

11 kommentarer:

Anonym sa...

Själv såg jag "Fear and loathing in Las Vegas" under min värsta uppsatsångest. Det var...avkopplande.

Am psy. är en bok jag önskar att jag inte läst för nu har jag bilder i mitt lilla huvud som inte känns helt sunda.
Den är dessutom rätt kackigt skriven. Filmen känns som en feg-variant, inte mig emot, visserligen...

Anonym sa...

iiiirika: Am Psy e lite som att sparka en schteekare på bollarna. Skönt och roligt...tror jag. :-D

schwester: du får la se!! :-D


//Mr T

Anonym sa...

Eehh...fast nu är det ju "scteekaren" himself som gör betydligt jävligare grejer mot människor än att sparka dem på bollarna.

Om våld ska kännas någorlunda meningsfullt att titta på vill jag gärna ha en smula humoristisk underton alt. koreografi i slagen och sparkarna.

Anonym sa...

iiirika: Men d är väl d som är grejjen, att hela filmen är en sorts ironisk kommentar till schteekarjävlarna på 80-talet (vilket också funkar på yuppierevival 00-talet). Så tror iaf jag. Men vad fan vet jag egentligen.

//Sharpsword, hcp +7,7.

Anonym sa...

Ironi eller en jävligt påtänd och psykotisk Bret Easton Ellis? Its a fine line!
Vill man vara samhällskritisk går ju det fint utan detaljer om sinnesjuka experiment med råttor.

Men visst, jag fattar vad både han och du menar.

Anonym sa...

Najs bajs!

Hur går det på grav.viket då?? Är det spännande??

//HCP +7,6

Anonym sa...

Du anar inte!

Nej, men om jag ska vara allvarlig för en stund så är det faktiskt bra. Det geografiska läget kunde ju visserligen varit bättre (jag har grym "hemlängtan" till Götet)men min chef är verkligen supertrevlig & värnar om sin personal.
De båda som är hemma med barn har lön under tiden, jag fick full lön min första månad trots att jag började först den 12 den månaden. Kommer att få betald semester trots att jag egentligen inte hunnit jobba in mer än 4 dagar. Vi har inga karensdagar vid sjukdom. Han skickar mig på kurser och frukostmöten och låter mig styra rätt mycket över mina arbetsuppgifter vilket innebär att jag nu faktiskt är mer informatör, med ansvar för annonser, utskick o dyl, än administratör.

Så jobbet är OK, det är bara platsen som är fel.

Du då, hur har du det på baletten?
Plié!

Anonym sa...

Fan vad gött att kunna skriva in det i fakking CV:t sedan!! Låter ju perfa!
Du baletten är som baletten alltid varit. En stol, en gammal gammal dator och en jävla massa timmar att slå ihjäl på helgerna. Osnarrit värre. Men men, förhoppningsvis kommer ett "riktigt" orelevant kneg inom kort att kunna presenteras som mitt nya jobb - if u know what i mean.

frappé frappé plié...

//Tobster with the flu from hell

Anonym sa...

Ja, int fan vet jag, men det går ju alltid att hoppas på att ngn kommunikationsbyråsnubbe/snubba fr Gbg blir tokimpad och anställer mig i januari m ännu bättre villkor. Annars blir det jäkligt svårt att argumentera för en tillbakaflytt, vilket är vad både min kropp och stackars själ behöver.

Var på blixtvisit i lördags och gick ut på Bliss. Ja, jävlar, vad mkt skojsigare Gbg är!
I påsk blir det ett längre besök.

MartinM-killen tog ju just över Marias vik i El Stockholmo och jag är säker på att det snart poppar upp ngt för dig med. Fast förhoppningsvis inte i Sthlm då, för vem fasen vill bo i den hålan?!

Anonym sa...

Hörde om Martin där, kul för honom!! sthlm, nej tack... :-D Nä, som jag resonerar just nu gäller det att ta ett kneg och sedan arbeida sig uppåt. Tyvärr. Bara man kan ställa mat på bordet å ha tak över huvet så är jag väl ändå rätt nöjd...typ. :-D

//T, fortf. med the flu from hell

Anonym sa...

He lös seg, skar´ru se, kaer!

/Hon som snart bott för länge i Hälsingland