lördag, september 30, 2006

Pontus och amerikanerna

Sjöng och spelade om en viss Christopher Columbus. Men he int den Colum... som är intressant ur min synvinkel idag. Nej då, den jag åsyftar var lagens och förvirringens man. Lagens pga av sin tjänst som oljerocksbärande och cigarrrökande konstapel av okänd rang. Förvirrigens man pga att han alltid låtsades vara oerhört förvirrad men hade en, för krim-jim och hans kompisar, väl dold agenda som alltid slutade i kurran för de orättfärdiga.

Well, egentligen har inte Mr. Columbo något att göra med detta inlägg heller det råkar bara vara så att jag igår var på ABC-kurs (Andning, Blödning [och numer] Cirkulation) med hans iranske tvillingbruscha. Jag tvivlar på att de vet om släktbandet. Denne iranske man var hur som helst den mest förvirrade människa jag stött på sen jag och en kompis besökte hans otroligt dementa mormor på äldreboendet i Pajala. Att snubben sedan råkade vara en exakt kopia av konstapel Columbo till utseendet gjorde inte själva mötet mindre roligt.

Frågan jag idag ställer mig är dock om iranske bruschan hade någon agenda som doldes av alla de förvirrade frågor han ställde. En framtida frågeklassiker kommer t.ex. vara den om hur man gör för att få bort kyckling- eller fiskben från halsen, vilket i alla andra sammanhang hade varit en relevant fråga, men här ställdes den i anslutning till en diskussion om hur man gör när något slagit lock för luftstrupen. Läraren sa då att ett fiskben i halsen knappast är dödligt men irriterande. Det var roligt.

Vad kan denne iranske Columbo varit ute efter och var han i så fall ute efter mig? Det är frågor jag aldrig kommer att få svar på, i alla fall inte i tillräckligt god tid för att kunna undvika kurran.

PS. Läraren hade en lustig röst. Rösten hade en för mig ny typ av anti-volym inbyggd. Munnen rörde sig men många gånger kom det inte något ljud ut. Kanske pratade han hund, vad vet jag. DS.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Läraren mst ha vatt en s.k. "low-talker" (Seinfeld)!!

Va e d förresten för lustiga kurser du ger dig in i? Får man gissa på orsak: baletten?

Mja, akta dig så dom inte drar in dig för djupt i d dära...d e inte lätt å ta sig ur! ;-)

Ha d!

/Chris de Bertåkevarg

Anonym sa...

hehe, low-talker låter som en rimlig etikett!!

Orsaken stämmer mkt väl. Det roliga är att d blir åtminstone en kurs till. En eld/brand-kurs. Smarrit...

Håller j-t låg profil annars ska du veta... :-D

/Kursaren...

Anonym sa...

jaha, ni ska lära er vilka trikåer som brinner bäst då lr? :-D

den låga profilen är natvis en förförare av rang - dock kan den leda in i tunga grubblerier som kan få lite väl mkt utrymme...

har d blivit nån farsa av danjel än lr? han uppdaterar ju inte bloggen helt ofta...får fan ta å snacka me killen nån dag...

/Kris - The Äxfood Crusher

Anonym sa...

Tunga grubblerier kommer när man har för lite att göra, vilket är en bra dag på paletten. En vanlig dag är lite att göra väldigt mycket... :-D

Dahnnjel är så vitt jag vet fortfarande i väntans tider (iaf den 3/10) när jag messade honom. Han utlovade en blogg"chock" när födandet var fertisch!!

//Seminarieräven Tåbbe

Anonym sa...

Jamen, det är väl fan på tiden m bebben nu!
Eftersom jag själv inte ynglar av mig så raskt (& i ärlighetens namn, är scared shit inför allt sådant!) så lever jag ut det där genom andras barnfödande!
Den blivande modern måste hursomhelst vara rätt less vid det här laget.

Anonym sa...

Hallå iiiiirika!! Du har nog helt rätt att hon e less nu, men vad ska hon göra lixom?! He som bara å vänta tills ooongen känner sig redo för vår härliga värld!

//Vetenskapsteoretiker-Tåbbe